Možná jste se s tím už setkali: Zadali jste práci a úkoly tak jako obvykle a pak jste očekávali příslušné výsledky. Ale někde se stala chyba. Protože místo výstupů, které jste od svých zaměstnanců čekali, se vám dostalo rozčarování:

„Já jsem to ale pochopil jinak…“
„To mi ale nikdo neřekl…“
„Já jsem myslel, že to udělá…“
„Vždycky to děláme takto…“
„Nevěděl jsem dokdy…“

Když se něco takového stane, v první řadě se zlobíte na svého zaměstnance. Jak to, že to nepochopil? Vždyť jsem mu jasně říkal, aby to udělal tak a tak. Aby zkontaktoval toho a toho z té firmy a domluvil to. Že to má být hotovo do toho a toho data…

Opravdu?

Byly pokyny tak jasné?

Nemohlo se stát, že jste se špatně vyjádřili?

Nezadávali jste úkol náhodou v časovém presu a co nejrychleji?

Říkáte si, že na tom možná něco bude. Možná to nebyla tak úplně chyba vašeho zaměstnance. „Když jsem mu to říkal, pospíchal jsem na schůzku. A asi jsem se zapomněl zmínit, že nejdřív musí…“

Pokud si to uvědomíte, víte, čeho se příště vyvarovat. Ale cílem zjišťování, kde nastala chyba, není peskovat a kritizovat toho, kdo se jí dopustil. Jde nám hlavně o to, aby se neopakovala. A toho dosáhneme, když budeme při zadávání úkolů postupovat podle následujícího scénáře:

1) Úkol má být konkrétní. Úkol by měl být dostatečně specifikovaný, aby každý věděl, co přesně má udělat. Pokud jasně nestanovíme rozsah úkolu, je nesplnitelný. Pokuste se vytvořit více jednoduchých a konkrétních úkolů než jeden velký. Jednotlivé úkoly pak rozdělte mezi více lidí.

Pro zadání konkrétního úkolu si odpovězte na otázky: Co se má udělat? Proč se to má udělat? Kdo to má udělat?

2) Úkol má být časově ohraničený. Jasně určete termín, do kterého má být úkol splněn. Sami to znáte: Když termín chybí, nijak se do úkolu nehrneme, protože na něj „máme čas“. A když pak šéf přijde s tím, zda jej máme hotový, jsme překvapeni, že už to má být hotové.

Klíčové otázky jsou: Dokdy se má úkol splnit? Jak dlouho může jeho splnění trvat? Kdy se má začít?

3) Úkol má být adekvátní. Zadejte úkol člověku, o kterém si myslíte, že může úkol splnit nejlépe ze všech. Pokud možno nepověřujte introvertního pracovníka vedením porady. A po extrovertovi nechtějte, aby třídil archiv.

Ptejte se: Má na to potřebné dovednosti? Je dostatečně zkušený? Má na úkol momentálně dost času?

Jako šéf můžeme úkoly chrlit, naznačovat, vykřikovat či drmolit. Ale pak se nemůžeme divit tomu, že nejsou splněny. Nebo z nich vypadlo něco úplně jiného, než jsme chtěli.

Nebo můžeme přemýšlet nad tím, zda naše zadání druhá strana pochopí. O splnění úkolu požádáme slušně a s respektem. Vyslovíme jej srozumitelně. Požádáme druhou stranu, aby nám jej zopakovala svými slovy (abychom si ověřili, zda mu rozumí). A trpělivě vysvětlíme, když zjistíme nedorozumění. Jenom tak se vyvarujeme průšvihům, které plynou ze špatné komunikace.

Celou řadu metod a postupů pro zlepšení komunikace ve firmě si můžete – společně s vašimi pracovníky – vyzkoušet přímo na speciálním „Školení, které je promění„. Změnit myšlení a přístup je totiž otázkou zejména tréninku toho nového přístupu. A právě na Školení, které je promění“ se věnujeme tomu, aby si lidé osvojili nové návyky. A už se nevraceli k těm starým.

 

Jana Řehulková

 

(Tento článek původně vyšel na portálu Školení, které je promění, pro který jsem jej připravila.)

Mohlo by vás zajímat...

jana rehulkova jsou tatove pri vychove deti zbytecni

Video: Jsou tátové při výchově dětí zbyteční?

Vztahová poradna: Manžel mě podváděl, ponižoval, urážel a stále se mnou chce zůstat

Vztahová poradna: Manžel mě podváděl, ponižoval, urážel a stále se mnou chce zůstat

Vztahová poradna: Chci se rozvést, manžel o tom nechce slyšet

Vztahová poradna: Chci se rozvést, manžel o tom nechce slyšet

Podcast 09 – Už to mezi vámi není, co to bývalo? Co s tím…

Zkuste zdarma tento osvědčený „7denní vztahový restart“

7 kroků, které během 7 dnů oživí váš partnerský vztah. Zdarma. Emailem. Ihned.